Träningspepp och träningstävling

I måndags startade årets första träningstävling på mitt jobb. Jag har ju sannerligen inte några problem med träningsmotivationen, men lite extra peppad blir även en träningstoka som jag! Det är minst sagt inspirerande när alla runt om kring en snackar träning halva dagarna. Själva tävlingen premierar inte långa träningspass, utan snarare frekvensen. 1 poäng oavsett vilken motion du utför (minst 30 min, eller 20 min lunchtid). 2 poäng ges för "ombytta" träningspass, och så får man även poäng för att exempelvis inte använda hiss under hela veckan. Extra poäng fås också när man motionerar tillsammans med en kollega från en annan avdelning.

Första träningsveckan var en hård kamp mellan alla lag och det var kul att se hur högt ribban ligger!

Mitt mål i denna träningstävling är att lyckas smyga in lite mer vardagsaktivitet, för vanliga "träningspass" lyckas jag inte klämma in fler än vad jag gör i livspusslet. Trappor istället för hiss ger enkla poäng, och så kan jag skrapa ihog något extra genom att gå en längre promenad på väg hem från dagis. Om vi inte hade is/snö på vägarna så skulle jag även cykla till jobbet, men jag tycker inte att det är särskilt trevligt att cykla genom centrala stockholm under vintertid.
Något jag inte får några poäng för men som jag försöker göra lite mer av är stående arbete, eftersom jag har lyxen av ett höj & sänkbart skrivbord.

Idag blev det ett styrkepass på Sats, och i morgon tänkte jag mig kondition. Antingen löpning, cykling (gruppträning) eller Piloxing. Det får suget avgöra. Älskar oplanerade helger som dessa när det går att ta saker lite spontant och som de kommer.

Dagens inför-tränings-selfie