Egen tid!

Innebörden av veckans egotid

Igår eftermiddag när jag satt och avrundade på jobbet och funderade på hur helgen skulle bli, så insåg jag vilket skrikande behov ev egen-tid som jag har! Ett helt bortträngt behov egentligen, som jag som tur är lät komma fram. Men helt obefintlig är den där "egen-tiden" förstås inte i vanliga fall heller, men de senaste veckorna så har den faktiskt bara bestått av mina tre träningspass per vecka, samt trötta vardagkvällar efter läggning (men det sistnämnda kallar jag inte förkvalitetstid!).

I vilket fall som helst så skickade jag en sms-beställning på egentid denna helg till R, och vips så erbjöd han mig lördag förmiddag "ledigt". Det kallar jag kärlek! Jag strosade runt på stan under förmiddagen, zippade på mocca-latte, och njöt av att vara för mig själv. Med mig hem fick jag lite nya skönare underkläder, men även nya mammakläder som inte stod på shoppinglistan egentligen. Det känns tråkigt att lägga pengar på kläder som bara används under en kort period, men samtidigt så piggar det faktiskt upp under grå november-dagar att få ha på sig något nytt och fräscht som man känner sig snygg i. Så det tyckte jag att jag var värd! Förhoppningsvis var detta sista påfyllningen i garderoben innan bebis kommer. Jag passade också på att köpa några böcker som har funnits på listan länge. "Att föda" (borttappad bok som jag idag köpte på nytt) började jag redan läsa under förra graviditeten, men hann inte med många sidor eftersom Valter kom tidigare. Denna gång tänkte jag börja läsa i god tid, då jag tycker att det är en bra mental förberedelse att påminna mig själv om hela förlossningsskedet och allt som hör till. Denna gång kommer vi inte gå några kurser förutom lite kortare förlossningsinformation på BB stockholm (och eventuellt profylaxkurs).

Lagom till när jag kom hem så gick R och Valter ut till lekparken. Så jag slängde mig ner i soffan med en kopp te och läste lite, samt tog en tupplur. Den lyxigaste egen-tiden är ändå den här hemma, om jag är hemma helt ensam, och utan att behöva nyttja tiden till städning, tvätt eller hemmafix som egentligen alltid står på att-göra-listan hos oss. Men jag lyckades faktiskt ignorera stöket för en timme och bara koppla av!

Nu känner jag mig som en ny människa igen! Note to self... Glöm inte bort en ordentlig dos av egen tid REGELBUNDET!