Träning hittils under graviditeten

Skriv inläggstext 

Den fysiska orken så här långt in i graviditeten (vecka 26) har verkligen inte börjat tryta! På sätt och vis är jag dock lite mindre motiverad eftersom jag inte längre kan välja den träning som jag tycker är allra roligast. Det blir ju att hitta mycket ersättningsövningar (och det går ganska bra) men det är inte så roligt att gå på ex gruppträning när hälften av övningarna behöver bytas ut. Då blir det mer effektivt att träna själv ute i gymmet, och mer avkopplande för den delen. Cykelpass går ju i alla fall toppen att delta på, så det hoppas jag att kunna gå på ända fram till slutet. Tyvärr så blir detta den enda formen av konditionsträning, för jag får sammandragningar av allt vad exempelvis raskare promenader heter.

Men jag är ändå glad över att inte ha några värre krämpor än så (om vi blundar för vadkramperna om nätterna!). I gymmet fokuserar jag mycket på ben, rygg och axlar för tillfället, för att förhoppningsvis orka bära en tung mage och bebis sen. Men jag har helt klart dragit ner en växel, och tränar snarare för att underhålla styrkan än något annat.

En vanlig träningsvecka just nu består av tre stycken styrke- eller blandpass (styrka kombinerat med spinning eller crosstrainer), och så cyklar jag T&R till jobbet ett par av veckans dagar. Rörlighetsträning är väl det som saknas just nu, och jag funderar på att byta ut ett pass mot gravidyoga istället. Dock har jag svårt för att tajma in något organiserat (förra graviditeten gick jag på "gravid-yoga-kurs"och det var toppen). Jag har ju en tvååring hemma som knappast skulle låta mamma yoga ifred, så detta skulle få bli efter läggdags. Och efter klockan 20 finns det inte jättemycket energi kvar i denna gravida kvinna... Vardagspussel helt enkelt!