En första "perfekt" mammadag

Idag kom den till slut! Den första "perfekta" föräldralediga dagen! En dag som jag hoppas ska spegla hur allt fler dagar under mammaledigheten kommer att bli allt eftersom vi landar i en lite mer rutinbaserad tillvaro.


Dagen började med att jag fick vakna relativt utvilad vid 06.30. Hade bara en amning vid 03.00 och fick därutöver riktigt högkvalitativ sömn inatt om drygt 6,5 timme (ingen bebis intill mig som genom bök och läten väcker en ljudkänslig mamma). Och om jag hade gått och lagt mig i tid hade jag absolut kunnat få ihop ännu fler timmars sömn.

Både jag och lilla I gick därefter upp med storebror och pappa, vilket ledde till en relativt harmonisk morgon även för dem eftersom storebror är som gladast om även mamman stiger upp ur sängen.

Istället för att ägna förmiddagen åt att vila ikapp har jag faktiskt njutit av lite egen-tid med bloggläsning, nätärenden, nyhetsmorgon osv, innan vi begav oss ut på några ärenden till apoteket samt en retur på polarn & pyret. Jag unnade mig en chailatte från Espresso House och sedan blev det en långpromenad ute i friska luften. Förvisso i ganska sakta mak eftersom jag fortfarande känner mig rätt seg efter förra veckans sjukstuga, men ack så skönt det var! Många dagar sedan lilla I föddes har vi inte ens hunnit utanför dörren förrän det blivit mörkt och vi ska hämta på förskolan.

Under dagen har jag dessutom hunnit med en lång dusch och mitt mamma-mage-pass medan bebis underhöll sig själv i babygymmet och babysittern. Dessutom har vi haft tid för en liten vilostund i soffan innan vi nu begav oss till förskolan för att hämta storebror! En perfekt dag i mina föräldralediga ögon, som bestod av lite av varje.

Och vad har jag då inte hunnit med? Ja... Att vika ihop den stora tvätthögen, att laga lasagne av den överblivna köttfärsen, att fylla i namnanmälan till Skatteverket och att planera föräldrapenningen. Och det är absolut inget jag orkar avverka nu efter klockan 18 då tvåbarnsrallyt mellan 16 och 18 verkligen tar på krafterna (sedan kommer pappa oftast hem). Nu blir det bara mys i soffan fram tills läggdags...

Men det är precis som det "ska vara". Och jag är inte ett dugg stressad faktiskt. Ovanstående kan ju alltid göras imorgon, i övermorgon, eller dagen efter det. = Det är liksom lyxen med att vara föräldraledig! Även om tiden är knapp så känns den samtidigt oändlig.

#1 - - Karin:

Hej! Åhh var alldeles för länge sedan jag var in här. Grattis till tillskottet och njut av varje dag:) /förkyld tvåbarns-mamma vid skrivbord:p

Svar: Tack fina Karin! Tiden går onekligen ännu snabbare! ;) krya på dig!
manblirvadmantanker.blogg.se