Komma igång igen efter graviditet

Träning är inte det första man tänker på efter en förlossning, eller under den tid av anpassning som det tar att komma in i det nya livspusslet. Det har verkligen varit extra kämpigt denna gång eftersom vi har en storebror på snart tre år som har krävt mer uppmärksamhet än vanligt. Det har ju inte direkt varit möjligt att leva enligt bebisens rytm så till vida att man alltid kan vila när bebisen vilar osv, vilket var fantastiskt när storebror var nyfödd. Vardagarna är förstås enklare att få ihop, även om tiden inte är oändlig med tanke på dagishämtning och de intensiva timmar som följer därpå.


Just nu bidrar jag inte mycket till hushållet då förmiddagen oftast går åt till att vila ikapp. Sedan så är en liten promenad helt nödvändig att hinna med, och adderar man amningar och en dusch på det så finns det inte mycket av dagen kvar.

Nu när vi ändå rutat in vardagen i någon form av mönster börjar träningssuget smyga sig på ordentligt! Det är ju en bra bit kvar innan jag står i gruppträningssalen eller på gymmet, men jag känner mig supertaggad och redo inför raskare promenader nu. Därutöver blir det "mamma-mage-appen" som jag tycker var toppen även förra gången. Här är målet att hinna med ett pass varje vardag. Inte alls omöjligt eftersom passen bara är 5-10 minuter. Även om jag längtar ihjäl mig efter att komma igång med min vanliga träning och roliga pass, så tror jag på att skynda långsamt för att undvika skador och för att magmusklerna ska få återhämta sig på djupet. Nu ska vi se om bebis vill ge denna mamma några minuter för att köra knip, "sidliggande magindrag" och "ryggliggande magsaxning".

Bästa appen för mamma-mage-träning