Vila efter påsk

Påskäggsjakt i skogen ute på landet

Och så har vi lämnat en härlig påskhelg bakom oss, till förmån för lite lugna vardagar. Det har varit rätt fullspäckat med aktiviteter under påskdagarna, och jag ser fram emot några oplanerade vardagar denna vecka. Påskens höjdpunkt var helt klart när V fick springa runt och leta påskägg i skogen (vart tog påskharen vägen?!), men det är himla mysigt med all familjetid också förstås. Dessutom har vi hunnit med både träning och middag hemma hos vänner. 


Till vardagsveckorna har jag oftast styrt upp en och annan "mamma-ledighets-aktivitet", men det känns riktigt bra att inte ha något på gång alls denna vecka. Förutom lite hemmapyssel. Vi har fått i uppgift att göra 8 liter mjöd till förskolans valborgsfest, och så tänkte jag påbörja projekt "pimpa balkongen" nu inför våren. Det lär ju bli lite fler härliga kaffestunder där ute denna vår och sommar.

Lillskrutt blir 4 månader imorgon! Helt otroligt tycker jag. Vad hände med nyfödd? Jag ligger i viloläge och funderar över hennes utveckling och föräldraledigheten hittils, så här runt klockan 17.30 en vanlig tisdag. Det här brukar ju vara den tiden på dygnet som det är högst tempo för en föräldraledig småbarnsmamma, precis före pappan har hunnit hem från jobbet. Men på tisdagar kommer pappan hem tidigare för att gå och träna, och med sig tar han storebror till "leklandet" på Sats (aka minisats). Ganska lyxigt således att få en liten vilopaus denna tid på dygnet. Och idag unnar jag mig faktiskt det istället för att plocka undan allt stök som V har hunnit med sedan jag hämtade på dagis.

Vardagslyx för mamman! Viloläge i sängen mitt under peak-time kl 17.30