God jul!

Nog har vi orkat fira lite jul trots allt, även om hela familjen är lite tröttare än vanligt.


Julafton tillbringade vi hos R's morbror med familj. De hade bäddat i ordning i sitt extrarum så att jag och bebisen kunde dra oss undan och vila emellanåt! Det gjorde vi ett par gånger, medan pappan och Valter var igång hela eftermiddagen och kvällen. Jultomten gjorde verkligen succe! Valter blev helt lyrisk när han skymtade tomten genom fönstret.  Han sjöng sånger till tomten och vågade tom sitta i hans knä. Otroligt roligt att se, då tomten förra året fortfarande var lite läskig och inget han riktigt begrep sig på.

Jag hade tydligen varit väldigt snäll i år för jag fick ett fantastiskt aktivitetsarmband från Fitbit! Den mäter både puls, sömn, steg och aktivitetsnivå och synkar till telefonen där man i appen finner massor med finesser. Är superpeppad att få börja använda den nu när jag äntligen kan börja röra på mig som vanligt efter graviditeten. I slutet av graviditeten kunde jag ju inte ens gå 20 meter utan att få sammandragningar. Utmattningen av blodförlusten börjar släppa och jag känner mig piggare nu, även om det är en bit kvar till långa härliga barnvagnspromenader. Har varit ute och provkört donkey duon på ett par kortare promenader bara än så länge.

Idag blir lillan en vecka gammal, och hon är rakt igenom en riktigt nöjd och enkel bebis. Amningen kom igång riktigt snabbt till skillnad mot förra gången, och mjölk fanns det snabbt av i överflöd. Jag var inställd på att det skulle vara trögstartat och kämpigt som sist, och är väldigt glad att det har gått av bara farten. Lillan gick bara ner 4% i vikt och vände uppåt igen snabbt. Hon äter vissa delar av dagen varje timme, men på natten blir det ofta 2-3 timmar emellan, liksom ibland på dagen när hon tar en längre tupplur. Imorgon har vi vår första tid på bvc, och det ska bli superspännande att se hur hon har växt sedan i fredags då vi hade vårt återbesök på BB.

Nu sitter jag här och ugglar alldeles för sent för mitt eget bästa för än så länge varierar nattsömnen rejält här. Ett sammanhängande 3-timmars pass av sömn har jag dock fått de senaste nätterna, så jag håller tummarna för det! 


#1 - - A (Allt enligt A):

Det låter som att ni haft en härlig jul! Modigt att våga er iväg och fira med en alldeles ny bebis, jag har varit alldeles för rädd för att det ska bli för bökigt att åka någonstans med vårt nytillskott, och känt mig tryggast hemmavid. Och vad skönt med en fungerande amning från start!