Åsna på väg!

Efter många om och men bestämde vi oss till slut för att köpa en Bugaboo donkey. Jag älskar vår smidiga Cameleon som vi har idag, men efter mycket resonerande har vi kommit fram till att vi nog kommer att ha mycket glädje av en donkey duo i förmodligen ett år framöver. Och när vi inte längre använder den i duo-läge så verkar det vara en väldigt trevlig vagn att använda i mono-läge istället!

Googlar man på ämnet så verkar de flesta vara överens om att man bör strunta i en dubbelvagn om man har ett äldre barn mellan 2,5-3 år när bebisen föds. Men vi kom till slut fram till att det finns många skäl för oss att sticka ut från mängden. Det främsta skälet är det faktum att vi har en liten "vagn-kille" som älskar att åka i sin vagn. Jag kan inte tänka mig att detta har ändrats helt radikalt om tre månader, och vi skulle inte heller ha hjärta att ta ifrån honom hans vagn "för nu ska bebis åka i den" (däremot vet vi inte om lillasyster blir en "vagn-person"...). Det andra skälet är att vi bor i stan och jag kan räkna upp en mängd tillfällen då jag kommer uppskatta att kunna ha båda i vagnen. Till exempel när jag har en 3-åring som vägrar att promenera (och vill bli buren), eller när jag vill slippa springa efter honom när han rusar ut i trafiken (lätt hänt från en ståbräda varifrån man enkelt skuttar ner). Liksom när vi promenererar hem från middagar hos vänner och båda barnen är trötta, när vi är ute på långpromenader eller utflykter med båda barnen, eller för att överhuvudtaget kunna gå ut med båda barnen när Valter är sjuk och hemma från dagis (åtminstone förra vintern var en riktig VAB-vinter...) Skälen är många helt enkelt!

Det var förstås helt avgörande att vagnen också går att använda som singelvagn, då Valter förmodligen kommer börja minska på vagnåkandet rejält under det närmaste året. Min enda tveksamhet har handlat om ifall jag kommer uppleva donkeyn i monoläge som alldeles för bred efter att ha rullat runt med en smidig cameleon. Men efter att ha testat den i butik några gånger, och när jag fattade att den i monoläge faktiskt inte är en enda cm bredare än buffalon, så insåg jag att detta kommer bli toppen! Det blir också helt fantastiskt att kunna packa vagnen med betydligt mer grejer än vad vi kan Cameleons lilla varukorg.

Sen fick jag också lära mig att donkeyns sufflett går att höja ca 5cm, vilket innebär att Valter har betydligt mer marginal i den än i Cameleon.

Nu är vår Åsna således beställd med beräknad leverans om 2-4 veckor, och jag längtar! Vi beställde från Holland vilket gör att vi sparade runt 3500kr, och det kan vi nog ha mycket roligare för.