Långhelg och träningstankar

Första test av Sats onlinetraining = bootyliscious.

En sån där vecka som flög iväg igen! Men faktiskt lite långsammare för jag har haft tre dagars helg eftersom dagis hade stängt i fredags. Det ger så mycket att få en extra dags ledighet i anslutning till helgen! Det känns som att man verkligen hinner känna att det finns "ett liv bortanför ekorrhjulet också".

Vi har varit ute och lekt i flera dagar på rad nu, och valter är sitt pigga vanliga jag efter en jobbig influensa!
I morse firade vi med lite scones till frukost och jag sitter och reflekterar över träningsveckan som varit. En av de bästa på väldigt länge faktiskt, för jag har hunnit träna enligt mitt favorit-upplägg, som sällan hinns med en vanlig vecka. Både cykling, löpning, yoga och styrketräning. Jag avslutade precis träningsveckan med styrka för ben/rumpa/core i form av "Bootyliscious" i vardagsrummet. Tacka vet ja Sats för online training! Vilken grym grej! Blev verkligen positivt överraskad över konceptet, för jag har aldrig funnit hemmaträning särskilt inspirerande. Ser fram emot att testa fler online-pass!

Denna söndag är jag faktiskt både utvilad och uppladdad inför kommande veckan som jag vet blir rätt intensiv jobb-mässigt. En härlig känsla som faktiskt inte finns där varje söndag!

Söndagsmys

Vårt Söndagsgodis...

Det har blivit mycket hemmatid denna helg för den lilla har varit sjuk och febrig.

Mycket kramar och teletubbies i soffan, och hemma har vi också fått ovanligt mycket gjort! Städ, och undanplockning av julen framförallt (bättre sent än aldrig!).

Jag unnade mig en liten träningspaus på Sats. Har fått lite mersmak för löpning igen, vilket glädjer mig! Det är ju inte alltid jag lyckas tajma en cykelklass.
4 tappra kilometer blev det med rätt så pigga ben (vilket är bra för mig som har sprungit typ tre gånger det senaste halvåret).

Nu blir det söndagsmys med festliga rester för hela familjen. Den ser ni ovan med bland annat en gudomlig tryffelsalami från Ica maxis chark. Den brukar falla till och med Valter i smaken, men jag misstänker att det bara blir nyponsoppa och välling för den här lilla sjuklingen.

Träningspepp och träningstävling

I måndags startade årets första träningstävling på mitt jobb. Jag har ju sannerligen inte några problem med träningsmotivationen, men lite extra peppad blir även en träningstoka som jag! Det är minst sagt inspirerande när alla runt om kring en snackar träning halva dagarna. Själva tävlingen premierar inte långa träningspass, utan snarare frekvensen. 1 poäng oavsett vilken motion du utför (minst 30 min, eller 20 min lunchtid). 2 poäng ges för "ombytta" träningspass, och så får man även poäng för att exempelvis inte använda hiss under hela veckan. Extra poäng fås också när man motionerar tillsammans med en kollega från en annan avdelning.

Första träningsveckan var en hård kamp mellan alla lag och det var kul att se hur högt ribban ligger!

Mitt mål i denna träningstävling är att lyckas smyga in lite mer vardagsaktivitet, för vanliga "träningspass" lyckas jag inte klämma in fler än vad jag gör i livspusslet. Trappor istället för hiss ger enkla poäng, och så kan jag skrapa ihog något extra genom att gå en längre promenad på väg hem från dagis. Om vi inte hade is/snö på vägarna så skulle jag även cykla till jobbet, men jag tycker inte att det är särskilt trevligt att cykla genom centrala stockholm under vintertid.
Något jag inte får några poäng för men som jag försöker göra lite mer av är stående arbete, eftersom jag har lyxen av ett höj & sänkbart skrivbord.

Idag blev det ett styrkepass på Sats, och i morgon tänkte jag mig kondition. Antingen löpning, cykling (gruppträning) eller Piloxing. Det får suget avgöra. Älskar oplanerade helger som dessa när det går att ta saker lite spontant och som de kommer.

Dagens inför-tränings-selfie

Visa fler inlägg