Nya Morgonrutiner

Dagens godaste kaffe på morgonen när lillskrutt sover och vi fortfarande har hela dagen framför oss. (Ignorera tomten som glömts kvar i fönstret).

Fram tills idag har vi haft upplägget att R lämnar på förskolan, och jag sedan hämtar på eftermiddagen. Det har fungerat ganska bra även om jag har upplevt att dagarna blir väldigt korta! Oftast vilar vi ikapp fram till 11-12 och då har vi bara några timmars spelrum innan det är dags att förbereda sig för att hämta storebror.


Den där förmiddagsvilan är lite knepig, eftersom jag ändå "tvingas upp" ur sängen då V helst inte låter mamma sova förrän de begett sig iväg till dagis. Jag brukar sedan försöka sova, om lillskrutt tillåter, vid 9-10 tiden, men jag brukar ha svårt för att somna. Blir oftast att jag försöker ett par timmar och sedan ger upp.

Däremot brukar tröttheten ha hunnit ikapp mig på eftermiddagen, men då hinner jag inte längre sova för jag hämtar helst storebror runt kl 15.30.

Idag bytte vi lämning/hämtning för första gången, och det blev i alla fall en riktigt bra start på dagen, med två barn för mig att få ut ur hemmet. Efter extra mycket morgonmys, klockan 09.10, över en timme senare än vanligt släntrade vi till slut ut genom dörren, med alla oss på gott humör. Nu när vi hade "all tid i världen" på oss att krångla på med overaller och vantar så blev det inte ens oändligt mycket bråk som det kan bli när man behöver skynda sig.

Till min förvåning så gick det också väldigt bra för mig och lillasyster att lämna V på dagis. Vi pratade lite med pedagogerna på gården, och efter en stund sprang V glatt iväg och hämtade en vagn. 

Jag och lillskrutt tog sedan en rask promenad, och nu har vi landat hemma i soffan med muminkaffet i handen. Jag känner att detta blev en betydligt skönare start på dagen än när vi segar oss igång och förgäves försöker sova på förmiddagen. Från och med nu blir det nog därför lite mer variation i hämtning eller lämning!

#1 - - A (Allt enligt A):

Våra dagar är nästan likadana. Jag går upp med bebis när det är uppenbart att hon inte tänker sova mer i sin säng, kanske vid 6-7. Gör kaffe och parkerar mig i soffan, och sedan kommer övriga upp vid 7-7.30. Efter frukost vid 8-8.30 åker B, och lämnar H på väg till jobbet. Jag halvsover i soffan med bebis hela förmiddagen, och sedan blir det nästan bråttom att hinna med lunch innan hämtning 14.15. Tyvärr kan vi inte växla, mht att B har lång pendling och hämtningstiden ändå är så tidig. Har ni storebror på förskolan på heltid? Vi får max 30 tim/v, och förskolan vill att det ska vara 8.15-14.15, även om vi nog hellre skjutit lite på dagen...

Svar: Åh! Förstår verkligen att du inte hinner med mycket, mina eftermiddagar är ändå betydligt längre. Brukar hämta vid 15.30 så vi har nästan heltid (pappan lämnar oftast strax efter 8). Om jag lämnar och R hämtar istället så blir det bara lite förskjutet. Är så tacksam ändå att syskon får gå heltid då det ger oss en hel del flexibilitet vad gäller tider och att vi kan flexa med hämta/lämna!
manblirvadmantanker.blogg.se